Корисні рекомендації випускникам щодо успішного проходження співбесіди при працевлаштуванні

Найважливішим і вирішальним етапом на шляху до заповітної роботи є співбесіда.

Будь-яка співбесіда – це новий досвід, який може виявитися корисним. Це можливість оцінити себе, завести ділові контакти, вчасно усвідомити куди рухатися далі.

Співбесіда є основним методом оцінки кандидатів при прийомі на роботу. При конкурсному відборі претендентів на престижні і високооплачувані вакансії, на співбесіду можуть бути запрошені десятки людей. Ваш успіх або неуспіх залежить як від професійних якостей (освіта, досвід, кваліфікація тощо), так і від того, яке враження ви справите на роботодавця під час співбесіди. Причому друге може мати вирішальне значення, якщо, звичайно, ваша професійна кваліфікація в цілому відповідає вимогам роботодавця. Тому підготовка до співбесіди має особливе значення для досягнення успіху в пошуку роботи.  Успішне проходження співбесіди — це справжнє мистецтво. Мистецтво спілкування, вміння відчувати міру у своїх словах і здатність контролювати свої несвідомі реакції.

До кожного іспиту потрібно готуватися і до співбесіди також!

Психологічні рекомендації випускникам ВНЗ для успішного проходження співбесіди.

  • Перш ніж здійснювати будь-які дії щодо пошуку роботи, потрібно визначити для себе, яку саме роботу Ви хочете. Дайте собі відповіді на такі запитання: «Яка робота є ідеальною для мене?», «Яку суму грошей я хочу заробляти?», «Чим саме я хочу займатись, у якій сфері працювати?» і так далі. Наявність чіткої картини того, що Ви шукаєте, дасть Вам можливість зекономити свої сили і час та сконцентруватись тільки на тих вакансіях, які відповідатимуть Вашим вимогам.
  • Співбесіда являється найважливішим етапом в процесі працевлаштування, тому Ви повинні добре підготуватись до цього дійства. Для цього заздалегідь підготуйте відповіді на всі можливі питання, які задаватиме Вам інтерв’юер. Пам’ятайте, що на співбесіді Ви повинні показати себе як чесного та відповідального співробітника, тому під час розмови з роботодавцем, будьте з ним максимально правдивим.
  • Від самого початку налаштуйтесь на співбесіду, як на спосіб взаємовигідного співробітництва. Готуючись до співбесіди, важливо не лише «продати себе», але й зробити це на взаємовигідних умовах. Ще раз: взаємовигідних. Тому подумайте, що важливо в цій роботі саме для вас, й обговоріть це на співбесіді: зарплату, графік роботи, відпустки та лікарняні, перспективи та потенційне підвищення.
  • Пам’ятайте, що перше враження створюється за 5-10 секунд, і потім на нього вплинути дуже важко. Нехай перше враження про Вас буде сприятливим. Всім знайома приказка: «Зустрічають по одягу, проводжають по розуму». Природно, одяг має відповідати тій посаді, на яку Ви претендуєте. Тому: продумайте одяг, в якому підете на зустріч з роботодавцем. Можливо, строгий діловий костюм не доречний для кожної посади, однак охайний одяг в діловому стилі, чисті волосся і нігті, начищене взуття обов’язково залишать необхідне позитивне враження на Вашого співрозмовника. У Вас не буде другого шансу справити перше враження!
  • Відпочиньте та виспіться перед співбесідою.
  • Приходьте вчасно. Ваше запізнення на співбесіду не додасть вам плюсів, але якщо це випадково відбулося, знайдіть можливість попередити того, хто проводитиме співбесіду, про те, що ви не зможете вчасно на неї прибути.
  • Якщо Ви хвилюєтесь перед співбесідою, знайдіть можливість побути „наодинці із собою”. Заплющіть очі і зробіть кілька глибоких, повільних вдихів і видихів. Уявляйте при цьому, що вдихаєте цілющий кисень, енергію, а видихаєте хвилювання, невпевненість. Відведіть кілька хвилин на приємні спогади.
  • Вимкніть телефони, щоб не створювалися перешкоди.
  • Прийшовши в офіс, будьте зі всіма ввічливими. Стежте за своєю осанкою, ходою, старайтеся дивитись в очі. Слова вітання, прощання й подяки залишать про Вас приємне враження в співрозмовників й підкреслять рівень вашого виховання, освіти.
  • Перед тим, як зайти до приміщення, де на Вас чекають, згадайте ситуацію успіху, яка вже сталася у вашому житті. Що Ви тоді відчували? Гордість, піднесення, радість? Запам’ятайте це відчуття, розправте плечі, посміхніться і з таким настроєм заходьте!
  • Представтеся на початку співбесіди. Поцікавтеся, як звуть Вашого співрозмовника.
  • Сумлінно заповнюйте всі анкети і документи, які вам запропонують. Пам’ятайте, що все має значення: і письменність, і помарки, і почерк, і чіткість формулювань.
  • Слухайте уважно запитання та відповідайте. Слідкуйте за інтерв’юером і робіть короткі паузи, щоб Вам могли поставити уточнюючі запитання. Дотримуйтеся балансу, не треба давати занадто детальні відповіді. Якщо знадобляться додаткові деталі, вас про них запитають.
  • Неприпустимо не поставити жодного запитання під час співбесіди, якщо була запропонована така можливість. Пам’ятайте, що працедавець звертає увагу і на те, які саме запитання поставлені, і на те, наскільки вдало ви зуміли вибрати момент, для того або іншого запитання. Складіть список запитань, які підкреслюють вашу уважність до деталей та здатність критично препарувати інформацію.
  • Якщо Ви не упевнені, що добре зрозуміли запитання, не соромтеся уточнити «Чи правильно я зрозумів, що…?».
  • Не давайте необдумані відповіді. Скажіть співрозмовнику, що вам потрібна хвилинка, аби сформулювати відповідь, — це покаже вашу впевненість та холоднокровність.
  • На прохання розповісти про себе не говоріть про особисте. Це питання покликане оцінити ваш професіоналізм. Тому “про себе” значить – як довго працюєте у професії, яку освіту маєте, які навики і досягнення.

Подавайте розповідь у формі “сендвіча”: спочатку про досвід і досягнення, потім про недостатність якихось навичок, далі – про вміння швидко вчитись і чим можете компенсувати недоліки.

  • Необхідно знати і пам’ятати, що є закриті теми розповідати про котрі на співбесіді взагалі не варто. Тому в жодному випадку не розповідайте про бажання емігрувати, ваші релігійні та політичні погляди, сімейні негаразди, про плани щодо народження дітей, матеріальні труднощі, недоліки попередніх роботодавців, про проблеми з Вашим здоров’ям та здоров’ям близьких, відразу ж висловлювати особливі вимоги до умов роботи, починати розмову з обговорення розміру зарплати, говорити на відверті теми, висловлювати сумніви щодо компетентності співрозмовника, повідомляти про інші пропозиції для працевлаштування, що є у вас на цей час.
  • Відповідаючи на питання про свої недоліки, краще говорити про професійні якості, не торкаючись особистих. Більше того, варто спробувати подати недолік як перевагу. Наприклад, замість “я можу провалити дедлайн” сказати “я прискіпливо ставлюсь до результатів своєї роботи”.
  • Поводьте себе спокійно, впевнено і коректно. Говоріть неголосно, але чітко, ясно й упевнено, усміхатеся. Демонструйте ентузіазм, довіру, енергійність, надійність.
  • Якщо в розмові з роботодавцем Ви обіцяли подзвонити, написати лист або підготувати резюме, дотримуйтесь свого слова й спробуйте укластися в задані строки. Якщо не встигли – попередьте, інакше Вас відзначать як необов’язкову людину.
  • М’яко і ввічливо поцікавтесь чи підходите ви на цю посаду чи ні? Коли орієнтовно вам очікувати рішення і яким способом  його повідомлять.
  • Питання про заробітну плату слід вирішувати відразу. Про це треба запитати у роботодавця задля того, щоб дізнатися, чи співпадає Ваше бажання з бюджетом компанії щодо цієї вакансії та, нарешті, чи відповідає Ви тому фінансовому рівню, на який сподіваєтесь. Якщо Ви не запитаєте про зарплату, роботодавець все одно попросить висловити побажання щодо неї. Порада: ніколи не бійтеся запитувати про те, що для вас важливо. А розмір матеріальної винагороди – це важливо завжди.
  • Якщо Вам запропонували варіант роботи відмінної від тієї, яку ви хотіли, візьміть час подумати, повідомте, коли ви дасте відповідь і у будь-якому випадку проінформуйте, приймаєте ви пропозицію чи ні.
  • Будьте упевненими в безумовній корисності досвіду, що набули при підготовці до співбесіди або під час інтерв’ю. Ретельно проаналізуйте свою поведінку і зробіть висновки. Якщо Вам відмовили, то з’ясуйте причину відмови, щоб внести відповідні корективи при підготовці до нових співбесід.

Психологи називають здатність до самоаналізу одним із найважливіших умінь.  Це вміння співвідноситься із емоційним інтелектом та дає змогу зрозуміти, який вплив на інших ви маєте.

Будьте готовими до будь-якого результату співбесіди, але налаштуйте себе на позитивне рішення, не падайте духом , незважаючи на результат. Ніколи не думайте про те, що можете не впоратись. Повірте у себе, щоб виграти!

Видатний психолог гуманістичного напрямку А.Маслоу говорив, що «людина й робота повинні підходити один одному як замок і ключ, ключ і замок».

 Бажаємо Вам успіху в пошуку роботи-мрії!

Психологічна служба ХНУ                                               Психолог Ковпак Л.В.