Просвітницько-інформаційний захід  «Адаптація першокурсників до  навчання у ХНУ»

20.09.2023 року провідні психологи Психологічної служби ХНУ провели просвітницько-інформаційний захід на тему «Адаптація першокурсників до  навчання у ХНУ». 

Адаптація  студентів – першокурсників є досить важливим питання у навчальному процесі, оскільки від цього процесу залежить подальше навчання у ВНЗ. Актуальність цієї проблеми є досить високою, адже студент, приходячи до університету, досить гостро відчуває невпевненість у собі, хвилювання, тривогу за створення нових контактів які і є складовими процесу адаптації. Також процес адаптації супроводжується звиканням до нових умов, новим соціальним статусом, іншим ритмом навчання, здобуттям вмінь і навичок, досвіду, формуванням особистісних якостей.

  1. Успішна адаптація надає значні можливості реалізувати свій потенціал в умовах навчання у вищій школі і, крім того, отримати потенційні можливості для майбутньої соціальної реалізації.
  2. Неуспішна адаптація  дозволяє студенту адекватно орієнтуватися в ситуації, але не надає можливості більш-менш вираженої самореалізації у рамках освітнього закладу.

     Важливим фактором адаптації є ставлення до навчання, слід відзначити такі труднощі, які спостерігаються у студентів першого курсу: невміння добре планувати час, надмірне навантаження, нестаток необхідної літератури, невміння працювати з першоджерелами, незадовільна підготовка отримана в школі.

На основі цього можна зробити висновок, що профілактику складнощів адаптаційного процесу доцільно було б проводити у випускних класах шкіл. Це міг би бути тренінг адаптаційної мобільності, спрямований на підвищення чутливості до змін, установки сприймати нові умови життя без стресу, здатності швидко змінювати свою поведінку.

Спираючись на критерії ступеня адаптації між цілями і результатами діяльності особистості, є об’єктивні підстави чітко розмежувати три різновиди показників адаптативних процесів:

  • адаптативність як справжня або відносна гармонійність між суб’єктивними цілями і кінцевим результатом, яка супроводжується позитивним ставленням (оцінкою, розумінням, прийняттям тощо);
  •  неадаптивність як більшою чи меншою мірою усвідомлена відповідність між цілями і результатами діяльності, яка породжує амбівалентні почуття й оцінки, але яка не справляє психотравмуючого впливу на особистість;
  • дезадаптативність як певна дисгармонія між цілями та результатами, яка є джерелом психічної напруги (стрес, психічний зрив, шок, паніка і таке інше). Внутрішнього дискомфорту і нестабільності перебігу психічних процесів (страх, депресія).

Виходячи з найважливішої сфери становлення особистості, основний зміст процесу адаптації студентів молодших курсів, її ядро можна визначити таким чином:

  1. нове ставлення до професії;
  2.  засвоєння нових навчальних норм, оцінок, способів й прийомів самостійної роботи та інших вимог;
  3. пристосування до нового типу навчального колективу, його звичаям та традиціям;
  4. навчання новим видам діяльності;
  5. пристосування до нових умов побуту у гуртожитку, до нових зразків “студентської” культури, нових форм використання вільного часу.

Для роботи по успішній адаптації студентів-першокурсників необхідно враховувати наступне науково-педагогічним працівникам, які безпосередньо працюють із першокурсниками:

 1) у навчальному процесі ширше використовувати творчі проблемні методи навчання і виховання, прищеплювати практичні навички, любов до майбутньої професії;

2) взяти під контроль випадки вибуття студентів із навчального закладу, аналізувати при цьому причини відсіву;

3) психологічній службі надавати кваліфікаційну допомогу по вивченню проблем, пов’язаних з адаптацією студентів;

4) вдосконалювати систему заохочень відмінників навчання.

       Дорогі першокурсники, бажаємо швидко і легко адаптуватися до навчання у Хмельницькому національному університеті.

                                                                    Інформація Психологічної служби ХНУ.