Специфіка процесу адаптації студентів у ВНЗ визначається різницею в методах навчання в середній та вищій школах. Проходить чимало часу, перш ніж студент пристосується до нових вимог навчання у ВНЗ. Як наслідок – істотні відмінності в результатах навчання однієї і тієї же людини у школі та ВНЗ. Звідси, як показує наш досвід, і низька успішність на першому курсі, особливо у першому модулі. Крім того, слабка наступність між середньою і вищою школою, своєрідність методики та організації навчального процесу у ВНЗ, великий обсяг інформації, відсутність навичок самостійної роботи викликають велике емоційне напруження, що нерідко призводить до розчарування у виборі майбутньої професії.
Виникає проблема організації навчальної діяльності першокурсників, яка б забезпечила належною мірою їх адаптацію до специфічних умов вищої школи. Перший рік навчання студента в будь-якому ВНЗ по праву вважається найбільш проблематичним.
Студенти, які вступили на перший курс, занурюється у світ небезпечної свободи, особливо це стосується тих, які “із під батьківського крила” потрапляють у гуртожиток, або на квартиру, де немає ніякого контролю ні з боку батьків, ні з боку вчителів, що характерно було у шкільному навчальному процесі. Вони відчувають себе дорослими, але використання отриманої свободи в більшості випадків відбувається за методом “проб та помилок”. Відсутність досвіду організації побуту самостійного життя впливає на сприйнятті змісту та організації навчального процесу в ВНЗ.
Зміна середовища, новий розпорядок роботи, нові вимоги до організації діяльності, безпосереднє оточення і контакти – все це об’єктивно впливає на настрій та працездатність. Труднощі очікують не тільки студентів, які опинились без нагляду батьків, а й першокурсників, які живуть з батьками. Треба згадати ще один факт – відношення батьків до того, що їх колишній школяр вже є студентом. Психологічно вони вважають його дорослою людиною, яка відповідально має ставитись до навчання.
Успішна адаптація першокурсника у ВНЗ є запорукою його подальшого розвитку як людини, як майбутнього фахівця.
Саме на викладачів, які працюють на початкових курсах навчання у ВНЗ лягає відповідальність за вирішення проблеми адаптації студентів у стінах ВНЗ.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВИКЛАДАЧІВ:
- Враховуйте труднощі адаптаційного періоду першокурсників.
- Стежте за темпом пари – високий темп заважає багатьом студентам засвоювати матеріал.
- Налагоджуйте емоційний контакт з групою.
- Ніколи не використовуйте оцінку як засіб покарання студента. Оцінка досягнень повинна бути орієнтацією на успіх, сприяти розвитку мотивації до навчання, а не її зниження.
- Помічайте позитивну динаміку в розвитку кожного окремого студента (не можна порівнювати «Олену з Богданом», можна – «Богдана вчорашнього і Богдана сьогоднішнього»).
- Можна виражати свою незадоволеність окремими діями студента, але не студентом в цілому.
- Розвивайте навички самоконтролю. Не бійтеся визнати свої помилки. Постійно аналізуйте всі плюси і мінуси в своїй роботі.
- Урізноманітнюйте методику роботи в групах, в парах, індивідуально.
- Не створюйте психотравмуючих ситуацій при виставленні оцінок, виставляйте оцінки не формально, а з урахуванням індивіду особливостей і досягнень кожного студента.
- Разом з оцінкою частіше використовуйте позитивні оцінні думки («молодець, хороша відповідь, впорався» і т. д.).
- Не допускайте педагогічного маніпулювання.
- Пояснюючи новий матеріал, не поспішайте, повторіть зайвий раз.
- Спирайтеся в роботі зі студентами на їх реальні знання, уміння та навички.
- Створюйте ситуації успіху на занятті, щоб студенти не боялися відповідати і повірили в себе та свої сили.
- Говоріть батькам своїх студентів завжди найкращу правду, яку Ви знаєте про них.
- Не забувайте: проявом педагогічного успіху є усмішка на обличчях студентів.
- Основною метою створення умов адаптації є визнання самооцінки особистості кожної людини, її права на розвиток і прояв індивідуальності. Виявлення труднощів, які виникають перед студентами на першому курсі у вищому навчальному закладі, і визначення шляхів їх подолання дозволить підвищити активність студентів у набутті якісних знань, вмінь та навичок, що сприятиме уникненню відрахування студентів на першому курсі.
- Індивідуальний підхід до кожного – це основний принцип роботи викладачів та кураторів, які працюють зі студентами-першокурсниками. Викладачу потрібно знайти спільну мову з кожним студентом, поговорити відверто, дати пораду або рекомендації як до вивчення дисциплін так і організації їхнього дозвілля, розвинути об’єктивне оцінювання своїх знань і можливостей.
Психологічна служба ХНУ